vem får tvillingar?

1+1=4 | 2011-04-18 | 14:44:13 Kommentera? » 6 st

Vem får tvillingar?

Benägenheten att få tvåäggstvillingar går i arv. Om din mamma eller syster har fått tvåäggstvillingar ökar chansen att du också ska få det. När det gäller kvinnor som själva är enäggstvillingar är ärftligheten inte säkerställd.

Provrörsbefruktningar (IVF) har fört med sig att tvillingfödslarna ökat de senaste 15 åren.

Med ökande ålder hos mamman ökar också möjligheten att få tvillingar.

Hur vanligt är det att få tvillingar?

Cirka 1,5 procent av alla födslar i Sverige resulterar i tvillingar. Av alla tvillingar är cirka 75 procent tvåäggstvillingar och 25 procent enäggstvillingar. När det gäller enäggstvillingar föds ungefär lika många runtom i världen. Antalet tvåäggstvillingar varierar mellan olika folkgrupper eftersom det delvis är ärftliga faktorer som gör att det blir tvåäggstvillingar. När det gäller fördelningen mellan könen föds ungefär lika många pojkar som flickor.


Det är så himla roligt att läsa sådant här. Eftersom INGENTING stämmer in på mig haha!
Det är vanligt att få tvilingar när man är lång och tung eller en äldre kvinna. Jag är ingetdera.
Vägde 47 kg och 1.60 lång haha! Inge tvillingar i min släkt heller.
Men som barnmorskan sa;
"Någon måste vara den första!"
Typiskt att det skulle just vara jag, men det är jag lycklig över! :D

Min mor och hennes kille har dock en liten rolig teori om varför jag var ett freak och släppte
två ägg istället för ett. Innan jag blev gravid så hade jag en liten ätstörning. Åt inte mycket alls
och ja.. Sedan flyttade jag till min syster och där fick jag otroligt mycket kalorifylld mat och det var
kanske därför jag släppte två ägg. Precis som ett får!
När ett får inte har ätit mycket alls och sedan helt plötsligt får super mycket mat släpper dom två
ägg istället för ett, därför får dom två små lamm.

Människor är kanske som får? XD


Kommentarer
Skrivet av: Patience -Ung & gravid

Ganska rolig Teori :)!

2011-04-18 @ 16:53:14
Länk: http://mylovingbaby.blogg.se/
Skrivet av: Madeleine - Mamma till Lova

Hihi ja, Lova ser inte sådär jätteroad ut av mammas pussar ;D

2011-04-18 @ 17:05:38
Länk: http://madeleines.se
Skrivet av: Lina

Coolt det där med lammen, det hade jag ingen aning om ;) Grattis till tvillingarna föresten, stencoolt ju!

2011-04-18 @ 21:10:04
Länk: http://inteidag.blogg.se/
Skrivet av: axdal mamma till Tove

ja det är lite spännande det där..



föresten när började din mage att synas??

2011-04-19 @ 19:07:41
Länk: http://axdal.se
Skrivet av: Petra

Grattis till bebisarna i magen! Alltid lika kul att hitta bloggar att läsa =)



Har själv enäggstjejer =)

2011-06-23 @ 19:35:45
Länk: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Skrivet av: Lisa

Hej!

kul blogg.. har precis fått veta att jag är gravid är i 8veckan och är själv 20år. Å jag längtar så mkt.. men har en liten fundering på det hör med tvillinggar.. o du verkar ha rätt bra koll... Jag är själv tvåäggstvilling men min tvilling dog i ett tidigt missfall. Men har jag större chans att också få tvillingar då?

jätte fina barn du har!

2012-02-21 @ 20:25:30

Namn:
Stammis?

E-mail: (endast för mig)


WWW:


Kommentar: