amma eller flaska?

1+1=4 | 2011-07-07 | 13:03:22 Kommentera? » 37 st

Satt igår och diskuterade på en tråd på Familjeliv som handlade om att unga mammor
flaskmatar sina barn. Först tyckte jag att det var en super löjlig tråd. Det har väl ingenting
med ålder att göra om man matar sitt barn genom flaska eller inte?
Men jag skrev ett inlägg om hur jag kommer att göra när mina twins kommer.
"Jag vet redan nu att jag inte kommer amma hela tiden. Eftersom jag kommer inte att orka amma nästan dygnet runt.
Så jag kommer pumpa och om det inte räcker kommer jag ge ersättning. Både jag och min sambo vill dela på matningen."

Vet ni hur mycket påhopp jag fick av det? Att jag hade en negativ inställning och jag var korkad och allt möjligt.
Men herregud! ALLA har ju en anledning om varför dom ammar eller inte ammar, eller hur?
Inställning? Ja, jag har en både en negativ och en positiv inställning till ammning när det gäller mig.
Jag kommer nog trivas att amma mina barn och ha en egen stund med dom, men samtidigt, skulle jag
bli helt GALEN av att amma flera timmar i sträck. Vissa vet redan innan dom föder vad dom vill göra.

Tycker ni att jag är knäpp eller? Jag vill amma mina barn men inte hela tiden.
Det kan väl folk förstå, eller? Jag skulle stortrivas med att se min sambo sitta i soffan
med en av ungarna och mata. Jag skulle känna mig så stolt och lycklig att han får delaktig i matandet.

Här är tråden: http://www.familjeliv.se/Forum-3-187/m59846764.html

En sak som en tjej skrev var riktigt bra.
"Om en mamma vill flaskmata sitt barn så borde dom ge henne mer info om det än att försöka ändra
hennes åsikt och inställning"

Vad kommer ni göra? Amma? Eller flaskmata? Eller både och?


Kommentarer
Skrivet av: Petra

Innan mina tvillingar kom så skulle jag amma, helt bestämd. När dom kom så blev det värre. Men jag sondade, ammade, koppmatade, pumpade osv osv. Det gick bra o tuttarna var som två ballonger. Kom hem och hade det tufft som F-N. Dom skrek för att mjölken inte rann till o dom sög o sög. Efter två veckor hemma med amning o pump ing så gav jag upp. BVC sa till mig "flaska o ersättning är inte farligt". Mina tuttar sjönk ihop på en dag o kvar fanns ingenting, så det enda jag kunde göra var att börja ge ersättning! Underbart! Att försöka amma tvillingar o plus vara själv, det kan ju få vem som helst att bli tokig!! Men att ge ersättning var det bästa val jag gjort. Kunde göra bägge nöjda samtidigt, o det slutade med mätta barn, åt var tredje timme o sov HELA nätter när dom var 6 veckor.

Skulle jag någonsin få fler barn så kommer jag Amma första tiden så barnet får den "viktiga" delen o sen ta till flaskan!

2011-07-07 @ 13:21:44
Länk: http://petratvillingmamma.blogg.se/
Skrivet av: Lisa

Rätt :D trodde inte alls det syntes men det är jättemånga som gissat rätt :O

2011-07-07 @ 13:26:33
Länk: http://lisbom.blogg.se/
Skrivet av: Sara - Mamma till Jozefin

Jag ammade bara min dotter i 3 veckor ! Sen fick hon flaska med ersättning. Jag tycker du gör rätt val, följ det som känns bäst för er båda. Min dotter är nu 5 månader och lider inte av att hon inte blev ammad ! Hon går upp i vikt, växer mycket & är före i sin utveckling. Det viktigaste är att barnen mår bra & går upp i vikt - tycker jag & såklart ska mamma ha en "paus" från ammningen så hon orkar med vardagen !

2011-07-07 @ 13:36:22
Länk: http://januaritvatusenelva.blogg.se/
Skrivet av: Alexandra

Det här med amning är ett oerhört känsligt ämne för många kvinnor. Många som inte kan amma i den utsträckning det förväntas kan bli deprimerade och känna sig otillräckliga och som sämre kvinnor/mammor. Som jag ser på det nu hoppas jag verkligen kunna amma fullt ut länge. Med anledning av att bröstmjölken ju är specifikt anpassad för barnet, låter barnet må bättre i magen än av ersättning, den är alltid rätt tempererad, den är gratis, närheten, immunförsvaret osv osv. Men jag har INGEN som helst aning om hur jag känner när jag väl är där. Kanske tycker jag det är jätteobehagligt att amma. Kanske orsakar det bara en massa oro om att jag inte tror att mjölken räcker och barnet får tillräckligt. Kanske blir det för jobbigt att ha allt ansvar hos mig. Och precis som du säger så skulle jag ju väldigt gärna göra även pappan delaktig. Risken är ju dock att om man växlar flaska och bröst att barnet blir för bekvämt (eftersom det är lättare att suga ur flaska) och inte jobbar för det sedan vid bröstet och i sin tur sinar mjölken. Att få tvillingar är ju på många vis speciellt, även i detta sammanhang. Då vissa får det enklare än andra. Vissa barn blir hungriga samtidigt medan andra bara avlöser varandra hela, hela tiden. Och om så är fallet skulle du ju inte göra något annat än att amma, pumpa och amma igen. Jag tycker det allra viktigaste är att man gör det man själv tycker är rätt och skiter i normen och vad andra kärringar har för åsikter. För det handlar om dig, din sambo och era barn, vad ni tycker och vad som känns bäst för er. Jag har en del vätska, men knappast 22 kilo hehe ;) Jag har råkat klämma magen i kylskåpet några gånger, är inte heller van haha!

2011-07-07 @ 13:39:56
Länk: http://alexandras.babyblogg.se
Skrivet av: Devinia Euvel

Som Alexandra skriver är det ett känsligt ämne för många kvinnor. Bland annat för mig. Jag blir alltid förbannad när jag läser det alla moralkärringar skriver om att det är en idiotisk idé att ta till med ersättning.



Alla kvinnor klarar inte av att amma och alla barn vill inte ta emot bröstet. Och man är ingen sämre mamma för det.



Jag verkligen kämpade med att amma min son i ca. 1 månad, jag satt och grät när jag både ammade och pumpade dom sista dagarna innan jag bestämde för att ge upp. Min son har inte lidit över att jag valde ersättningen framför amningen, han var aldrig sjuk det första året, och har bara varit förkyld någon fåtal gång och magsjuk en gång. Så jag har aldrig märkt av att hans immunförsvar är sämre på grund av att han fick ersättning.



Min mamma ammade min lillebror tills han var tre - fyra år. Han är nästan allergisk mot allt och blir lätt sjuk. Så det där med att immunförsvaret blir bättre för att amma tror inte jag på alls.



Kör på det DU känner blir bäst för DIG och DINA barn och skit i vad alla moralkärringar har för åsikter.

2011-07-07 @ 14:14:36
Länk: http://devinia.se
Skrivet av: Evelina- BF 26 augusti

Jag förstår dig helt, du som ska ha tvillingar o allt! Det kommer ju ta upp hela dygnet om du ska helamma! Jag vill helamma, till en början. Men vill sedan köra både och, just för att göra pappan delaktig i matningen ocskå :)

2011-07-07 @ 14:16:10
Länk: http://annasofiaevelina.blogg.se/
Skrivet av: Marie ✿ BF 26 juli

Den här debatten om att amma eller inte är så otroligt onödig. Låt alla mammor få bestämma helt själva? Dessa moralkärringar som ska komma och påpeka att man är självisk och lat för att man inte ammar är så sjukt tragiska.



I vilket fall så hoppas jag att jag kommer kunna helamma i minst 3 månader iallafall, men sånt kan man aldrig veta i förväg heller. Kanske visar det sig att jag trivs bättre med ersättning när det väl är dags, och jävlar anama om någon bitterfitta har en negativ åsikt om det så brinner jag av :p

2011-07-07 @ 14:18:09
Länk: http://lifebymarie.blogg.se/
Skrivet av: Louise - Lokes mamma

Alltså, de där har blivit sådär fjantigt.. alla ska ju få göra som DOM vill, huvudsaken ör ju att barnen mår bra =) Jag helammade i 8 veckor ungefär, men varannan ibland varje timma blir fööör mycke, man får PANIIK, man kan inte göra NÅTT då, man blir så låst se de är sjukt. man måste tänka på sig själv också, en lycklig mamma ger en lycklig bebis =) hoppas du kommer fram till vad som känns bäst för DIG <3

kan tänka mig att de blir en heeel del amning med 2 små hjärtan. krammis

2011-07-07 @ 14:35:55
Länk: http://loojsen.blogg.se/
Skrivet av: Emma

hej, jag ska få mitt första barn den 11 september, och jag är 16 år. men ska jag helamma, men däremot ska jag ha ersättning också, för jag vill också jätte gärna se min sambo mata våran son, Men jag ska helamma så länge jag kan, och sen när vi ska iväg och sånt så kör jag nog med ersättning och amning därimellan, men jag tycker att an får välja själv som person om man vill amma eller inte =) MEn jag kör på helammning i minst 6 månader och ersättning imellan där ochså =)

2011-07-07 @ 15:06:17
Länk: http://ungmammatvatusenelva.blogg.se/
Skrivet av: Julia

tycker inte det är konstigt att du inte vill just AMMA hela tiden, du ska ju faktiskt ha två bebisar. Det enda jag bryr mig om är att jag tycker barn ska få BRÖSTMJÖLKEN, det är den som är viktig, det är den som är nyttig! Så att du ska pumpa ut tycker jag är jättebra, och jag tycker att du ska försöka ge bröstmjölken så mycket som möjligt (men det verkar du själv vara rätt haj på redan)

2011-07-07 @ 16:03:55
Skrivet av: Lisa

Jag har ökat med mer än 15 st på en vecka :D wihi!

2011-07-07 @ 16:11:25
Länk: http://lisbom.blogg.se/
Skrivet av: miia mamma till My

Jag ville amma minst 6 månader, men vid 5 månader börja hon tappa intresset och jag hade mindre mjölk. Så vid 5½ månad slutade jag. Och då åt min dotter gröt och purè rätt bra. Plus att hon fick välling när hon skulle sova. Och det va inga problem. :)



Jag säger såhär - Hellre en glad mamma och en nöjd o mätt bebis än en trött,ledsen mamma och ett onöjt barn. :)

Det är ditt val, alla gör det som känns bäst, man kan ju diskutera med andra. Men dom ska ALDRIG säga vad du ska och inte ska göra.

Kram

2011-07-07 @ 16:12:25
Länk: http://vinterdotterochsommarmamma.blogspot.com
Skrivet av: J. -18 och mamma till Julius

Vad kul med tvillingar! :)

2011-07-07 @ 17:07:26
Länk: http://alwaysthai.blogg.se/
Skrivet av: Sandra - Mamma till Benjamin

Jag ammade i början 3 veckor, men sen fick jag mjölkstockning och mjölken sinade hur mycket jag än pumpade och hade mig och jag tror det beror lite på att jag inte mådde bra under tiden jag ammade. Visst fanns det stunder när jag tyckte det var mysigt men oftast tyckte jag det bara var jobbigt. Så för mig var det en befrielse att få börja ge ersättning - samtidigt fick jag dåligt samvete av att jag inte klarade av att amma "för en bra mamma ska ju kunna det" men så är ju inte fallet :) Mår mycket bättre så fort jag slutade med amningen!

2011-07-07 @ 18:36:08
Länk: http://snartenliten.blogg.se/
Skrivet av: Liinda - Gravid ♥

Jag kommer amma till en början men sen oxå pumpa då jag oxå vill att sambon ska få vara lite delaktig i det å få den närhet när den är liten.. Men man kan aldrig veta helt i förväg då amningen kanske inte funkar eller det inte finns tillräkligt med mjölk.. Jag tycker alla får göra sitt eget val då det känns mer rätt för den personen.. ser ut som ingen här har tagit illa upp iaf =)



Gör det som känns rätt för dej och dina barn det blir bäst så.

2011-07-07 @ 18:46:48
Länk: http://liiiindhaa.blogg.se/
Skrivet av: Sophia, gravid <3

Heej! Brukar kika in på din blogg, men är dålig på att kommentera vanligtvis. ;) Men var bara tvungen att säga något om inlägget. Håller med dig, man ska få välja själv. Man vill ju att ens barn ska ha det bästa. Varje mamma bestämmer själv vad som är bäst för sitt/sina barn. Då mår också både mamman och barnet/barnen bäst. Hur man sedan väljer att göra är upp till var och en. Å visst man kan ha en tanke om om hur man vill att de ska bli när bebisen kommer, men hur de verkligen blir, de får man se då. Vår bebis är med beräknad i september, men i slutet. :)

2011-07-07 @ 19:36:34
Länk: http://rosasophia.blogg.se/
Skrivet av: Helena

Mina två helammade jag i fem månader, sen blev de ointresserade. Det funkade jättebra (förutom att det gjorde så jäkla ont i början), och sen var det smidigt för man hade ju alltid med maten.

Nu när det ska bli två vill jag helst amma, men om det innebär att jag är vaken dygnet runt, så blir det ersättning också. JAG måste få sova ibland annars funkar inte jag.

DU/NI ska göra det som du tycker funkar bäst för er, det finns inga andra som ska bestämma det.

2011-07-07 @ 21:11:44
Länk: http://hillesnille.blogspot.com
Skrivet av: Tina - Minnas mamma

Man gör som man vill! Men jag tycker absolut du ska investera i en bra elektrisk pump, kanske en som kan pumpa båda brösten samtidigt, och sätt igång och pumpa från början. Pumpa mellan amningarna och pumpa på helt enkelt :) Då ökar produktionen ännu mer och du kan spara i kylen (i 3 dagar) eller i frysen (3-6 månader beroende på hur kall frysen är) och ge dom bröstmjölk i flaska de gånger du inte vill amma. Man kan ju veriera!



Sen så får man oftast inte ut lika mycket mjölk med pump som barnen själva får i sig när dom själva ammar, så då kan man ju behöva komplettera med ersättning och det är ju absolut inget fel eller farligt att ge ersättning!



Pröva er fram och gör det som funkar bäst för er!

2011-07-07 @ 21:41:27
Länk: http://hejtina.blogg.se/
Skrivet av: Ema, bf i augusti

Men jisses, jag tycker folk borde sluta lägga sig i och alltid tycka så jävla mycket huruvida någon tänker amma eller inte. Det är ju upp till var och en, och det finns inget sätt som är bättre än det andra. För vissa är amning kanske det bästa alternativet, för andra är endast ersättning på flaska bäst, och för vissa funkar det bäst att köra med både och.

That's it.



Nä, man ska inte bry sig om de där människorna som attackerar en pga av valet man gör ang. amning.

Man ska ju köra på det som funkar bäst för en, sen får folk självklart tycka vad dom vill, men man ska inte klanka ner på någon bara för att man tycker annorlunda.



Jag själv kommer prova med amning, men jag kommer säkerligen att varva amning med flaska, och skulle det vara så att amning inte alls funkar för oss - well, guess what, då SKITER VI i amningen helt enkelt! Det blir som det blir, och det kvittar om det blir amning eller inte, eller både och. Huvudsaken är ju att det funkar bra för både mig & barnet :-)

2011-07-07 @ 22:07:09
Skrivet av: maria

haha alltså famioljeliv är ett liv för dom präktiga morsorna som inte riktigt lever i verkligeheten. dom lever i sin intrenetvärld där dom blir lkungar och mer än gärna sliter fram pekpinnarna. jag AVSKYR familjeliv. en skitsajt med sjukt puckade människor.



om man ska mamma eller inte det är upp till var och en.

jag tycker att alla ska testa att amma, sen om det inte känns bra så ska man inte tvinga sig. mår inte du bra mår inte barnen bra.

jag ammad emin första son helt i 5½ månad och mådde skit hela tiden. gick knapt ut.

min andra son tänkte jag testa amma, gjorde 3 veckor sen gav jag upp. 3dje sonen sa jag redan på bb att jag inte skulle amma. hon sa att det var ett klok beslut utifrån tidigare erfarenheter och att det var bra att jag sa tillr edan direkt



så kör på det DU tycker är bäst och skit i vad alla andra säger. det viktigaste är att FAMILJEN mår bra

2011-07-07 @ 22:15:38
Länk: http://crazyminds.blogg.se/
Skrivet av: Sofia mamma till Terje

Jag har ju valt att helamma min lille grabb, jag tycker det personligen kändes bäst. Fast jag förstår dig som väntar två, det kommer ju bli dubbelt upp, så om jag var du skulle jag nog också valt att både amma och pumpa. :)

2011-07-08 @ 12:00:21
Länk: http://sofiafurostam.blogg.se/
Skrivet av: emma - mamma till hugo :)

jag tycker inte man kan säga att man ska amma eller inte. Det beror ju helt på hur mycket mjölk man får, hur många barn man får osv..



I början fick jag sitta med Hugo vid tutten i flera timmar innan mjölken rann till men jag vet ju inte om jag hade orkat det om jag fått tvillingar tex.



Tycker dock att många "ger upp" för fort, det tar ju ett tag innan mjölken rinner till.



Bara ni alla mår bra spelar det ingen roll, om du pumpar får dom ju i sig bröstmjölk ändå :)



Kram!

2011-07-08 @ 12:41:03
Länk: http://emmasc.blogg.se/
Skrivet av: axdal mamma till Tove

jag tycker du tänker helt rätt. Du vill ju försöka och det är det viktigaste. :) alla kan inte amma.

jag ammade min dotter i 2 veckor och bvc sa till mig att fortsätta trotts att hon bara gick ner i vikt. Jag visste inte att ersättning fans men jag hade turen att en kompis sa till mig att köpa ersättning hade hon inte sagt det till mig så hade min dotter tynat bort.



så mitt åd är att lyssna på dig själv och dina barn och skit i vad andra säger.

och lyssna deffinitift inte på allt som sägs på familjeliv. många där är bara avundsjuka och ska leka prektiga och bäst..



så gör som känns bäst för dig och din lilla familj..

2011-07-08 @ 13:13:54
Länk: http://axdal.se
Skrivet av: Malin

man ska inte förvänta sig mer om familjeliv alltså. Det finns folk till ALLT. Jag planerar att amma min son men har också börjat fundera på att flaskmata till en viss del så att även pappan kan vara med i matningen. Lika bra att tänka ut en lösning OM man t.ex skulle gå in i en förlossningsdepression eller behöva extra sömn någon dag etc.. Man väljer ju amning/flaskmatning för att man förmodligen känner att det kommer att funka bäst - för allas skull.

2011-07-08 @ 13:21:57
Länk: http://malaten.blogg.se/
Skrivet av: Hannele - mamma till 2 prinsar

Jisses! Man ska nog inte förvänta sig någe med såna där forum eller vad man ska kalla dom för.

Förut för länge sedan så skrev jag ett inlägg på libero och frågade dom om dom visste om det var ok att tatuera sig när man är gravid, det var liksom EN fråga inget mer.

Men då fick jag världens påhopp och grejer att jag är olämplig som mamma och gudarna vet vad dom slängde ur sig, och drog in alkohol och droger med där och skrev nya foruminlägg fast om mig då och drev ut mina ungar till den ena och till de andra och tillslut så gav jag upp och sket i det dära, tackade för mig och sa hejdå. Fast jag hade förklarat för dom att jag frågade bara och inget mer, jag hade inga direkta planer på att tatuera mig just då men jag undrade bara om någon visste om det var ok men nöe..alla drog allting över en kant och allting tillslut så blev jag så irriterad så jag blev ännu mer otrevligare och drev dom till vansinne och grejer tillslut så gav jag upp att dom var hopplösa människor bara som har svårt att accpetera andras åsikter..allting ska vara si och så i vissas ögon annars är man helt dum i huvudet och grejer..



Jag håller med dig där! Jag är inte den typen som "gillar" att amma mina barn tills dom är 10 år. Jag klarar max 2 mån sen så ger jag upp eftersom jag tycker ammning är så påfrestande och man känner sig så låst hela tiden fast det är ju mysigt.

2011-07-08 @ 15:01:31
Länk: http://mammah.webblogg.se/
Skrivet av: Hannele - mamma till 2 prinsar

glömde skriva att jag har ammat bägge mina barn tills dom var ungefär 2 mån, har även delammat också dvs ammat och gett flaska och tillslut så blev det bara flaska :)

2011-07-08 @ 15:02:47
Länk: http://mammah.webblogg.se/
Skrivet av: Anonym

Det enda jag har emot att man ska ge flaska är för att pappan ska kunna vara delaktig. Vill man eller kan man inte amma så är det helt okej, men man ska INTE ge flaska för att pappan ska kunna vara delaktig. Ett barn har man för livet och det finns massor med sätt som pappan kan vara delaktig i och hitta sina egna områden. Barnet ammas ju inte så långe på heltid heller innan den får annan mat och då kommer ju pappan in. Att ge flaska för att pappan ska få mata också är nog tyvärr en åldersfråga. Jag tror inte att det är lika vanligt argument bland mammor som är 30+ .

2011-07-08 @ 15:49:55
Skrivet av: Tora - Viggos mamma

Jag har skrivit i samma tråd och blivit påhoppad som bara den.

Jag flaskmatar min son och det är då inte för att jag är ung utan för att jag helt enkelt hade en förlossningsdepression (mild sådan) och detta gjorde att min mjölk till slut försvann helt - inte så konstigt.

Nu har jag en mätt och belåten unge som går upp i vikt istället för ner som han gjorde i början.



Kram!

2011-07-09 @ 18:16:47
Länk: http://glitterfjolla.blogg.se/
Skrivet av: helen

Jag hade det kämpigt i 1-2 veckor innan mjölken rann till ordentligt, gjorde såå ont. behövde dock aldrig komplettera med ersättning innan det kom igång. Sen älskade jag att amma, ammade till 7 månader, sen var jag var tvungen att äta medicin för karpalttunnelsyndrom. Men visst är det tidskrävande men man vet ju att det är den bästa maten för barnet med alla antikroppar osv. Gick direkt på välling vid 7 mån så körde aldrig ersättning. Nu är jag gravid igen, v14 på tisdag och planerar att amma nästa barn iallafall 6 mån som rekommenderat men gärna längre. Men skulle jag vänta tvillingar så skulle nog inte mjölken räcka till så då skulle jag givetvis komplettera med ersättning. Jag tycker man bör ge amningen några försök och kämpa lite. funkar det inte då så ska man inte ha dåligt samvete för då har man iaf försökt allt. Vet många som gett upp för fort och sedan fått dåligt samvete att de inte försökte mer och säger "jag önskar jag fortsatte amma medan jag kunde" för det är verkligen ett fantastiskt band mellan mor och barn. Lycka till!

2011-07-10 @ 21:28:56
Länk: http://helenm.blogg.se/
Skrivet av: helen

köp hem amningsnappar att ha på bröstvårtan om det behövs, man blir lätt sårig pga omställningen innan kroppen kommit igång helt med mjölken och då kanske inte bebisarna vill ta tutten eller att du har för ont. Tror du kan få amningsnappar gratis på BB eller hos BVC också. annars finns de på apoteket. :)

2011-07-10 @ 21:31:00
Länk: http://helenm.blogg.se/
Skrivet av: Viola, 22-årig tvåbarnsmamma

Amningen är ju såklart det bästa för barnet - om det funkar. Sen sk amn ju som sagt orka med. Jag kan förstå att man kanske inte orkar amma heltid när man fått två barn på samma gång, för det tar minst sagt tid.



MEn det är svårt att bestämma i förväg för man vet aldrig vilket slags barn man får. Jag ammade min försfödde i tre månader, sedan stannade han i växten och då fick det bli ersättning. Andra barnet totalvägrar flaska överhuvudtaget, så jag har inte haft något annat val än att amma henne och hon är snart tio månader nu.

2011-07-11 @ 08:59:37
Länk: http://mummyfied.blogg.se/
Skrivet av: R 19 år Mamma till M 7 månader :)

Jag helammar fortfarande min 7 månaders, så personligen tycker jag att amning är det självklara och absolut bästa.

Men jag kan förstå att man behöver varva med lite flaska när man har tvillingar (med flaska menar jag ersättning, om man ger bröstmjölk ur flaska anser jag att det är samma sak som att amma)

Men det bästa är väl att gå in med inställningen att försöka helamma sålänge det går, och går det inte får vi lägga med lite flaska också.

2011-07-11 @ 12:17:34
Skrivet av: tove, emilios mamma

jag gör både och :)

2011-07-19 @ 23:15:35
Länk: http://tovediana.blogg.se/
Skrivet av: Angelica - Mamma till Moa <3

Hittade hit idag och kommer fortsätta följa dig :) Spännande!!



Jag förstår dig fullt ut! De va tufft att amma ETT barn emellanåt, kan inte ens tänka mig hur tufft de kan bli med två. Sen så gör man alltid som man själv känner :)

2011-07-23 @ 21:08:49
Länk: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Skrivet av: Madde / Mamma och blivande fröken

Såg också den tråden. Så fjantig. Denna hets med amma eller inte amma, min mamma kunde inte amma och mina två yngsta syskon är uppfödda på flaska. Ingen av dom har allergier, jag och min syster som fick bröstmjölk i 2 månader har allergi och astma... Brukar ofta tänka på det. Ammade min son i 6 månader, 3 helammade och sedan fick han mat och gröt osv. Slutade amma när han var 6 mån. Jag vantrivdes och får jag fler barn tror jag inte att jag kommer amma. Det enda jag minns av amningen var SMÄRTA...

2011-07-31 @ 16:07:36
Länk: http://www.saramadeleine.se
Skrivet av: Michelle - med en prins i magen <3

Jag kommer både amma och använda flaska, alltså pumpa. Ersättning om de behövs. Jag personligen känner mig inte bekväm med att ta av mig och amma offentligt, känner inte ens för att amma inför min egen mamma men de är ju ffrån person till person och jag kanske ändrar mig och känner mig superbekväm när han väl är här men så känner jag nu.



Sen har jag absolut inga problem med folk som ammar offentligt, de är helt naturligt men just jag vill inte och känner mig då bekvämare med flaskan. Samma sak som du skrev att du inte kommer orka amma hela dygnen ne jag förstår de, nu kan pappan också vara med t ex på nätterna, bara ta flaskan, värma lite, klart och jag kan fortsätta sova!



Som sagt folk gör som dom vill men att "hoppa på" folk för att man inte gör "som man ska" är bara fel!

2012-01-05 @ 12:12:14
Länk: http://hannahmiichelle.blogg.se/
Skrivet av: Linnea

Hej, jag väntar också tvillingar och är lite fundersam över hur jag ska göra med amningen. Jag och min sambo har inte pratat så mycket om det, men dom få gångerna ämnet har kommit så lutar det åt amning & flaskmatning. Hur gick det för dig ?

2012-11-13 @ 05:45:41
Länk: http://www.detblevtva.blogg.se

Namn:
Stammis?

E-mail: (endast för mig)


WWW:


Kommentar: